donderdag 18 oktober 2007

A stranger in a strange land

Want hoeveel je ook probeert aan te passen, je bent en blijft een buitenlander. Je steekt ten eerste kop en schouders boven de bevolking uit en als dat me niet indentificeert als buitenlander, dan doen mijn ogen, haar en huidskleur dat wel. Om over de beheersing van de taal maar geen woord te laten.
Afijn, Japanners zijn heel paradoxaal. Aan de ene kant zijn ze het boegbeeld van elektronica en nieuwe technologie, anderzijds hebben ze groot respect voor hun grootouders en zijn er weinig Japanners die niet geloven in geesten en ander gespuis. Een ander voorbeeld is hun heerlijke manier van afvalverwerking. Er zijn vier verschillende zakken waarin men het afval hoort onderverdelen. Rood voor brandbaar afval, Blauw voor plastic containers en piepschuim ed, Groen voor PET-flessen, blikjes en glas en een Gele zak voor alles wat niet in die andere zakken mag, namelijk onbrandbaar afval. Nu zou het makkelijk zijn als die verdomde Japanners niet hun eten in drie verschillende laagjes verpakken zodat je zorgvuldig moet oppassen waar je je afval gooit. Alsof het een spelletje is. Aan de ene kant willen ze nette afvalscheiding, maar aan de andere kant zorgen ze er wel voor dat er pokkeveel van dat afval is om te scheiden. Yay!
Ander leuk feit is dat Japanners niets weten van winkelmuziek. Wanneer men in Nederland zou winkelen dan doet men dat op de kalmerende tonen van een smartlap of een of ander zacht nummer. In Japan doet men de boodschappen onder de gierende gitaren van Deathmetal. Ook eet men onder de snerpende en zoeten stemmen van de lokale Japanse pop, in plaats van muziek die de eetlust tracht te stimuleren.
Verder gaat het wel prima hier, sommige collegevakken zijn moeilijker dan anderen, maar dat was wel te verwachten. Vooral Kanji is een beest van moeilijkheid. Gah! Ik had toch beter moeten leren. De rest is nog wel te doen, we hebben leuke leraren, dus dat is al een meevaller. Sowieso bestaat de gehele staf van ons onderwijscentrum uit niet-gewonen Japanners, waar ik blij mee ben, anders zou ik knettergek worden.

Japanse groeten van Maarten

7 opmerkingen:

Lavendersky zei

Hehe lekker opruimen dus broertje ;)
Verf je haar blond dan ben je nog anders dan de rest!
Leuk idee? Wij hebben bijna vakantie trouwens en jij?
Doeixxxjes
PS. Ik laat mama echt niet meer op mijn msn, xD

Unknown zei

Maarten,
wat kan jij leuk schrijven zeg, echt goed!
Groeten van de buurvrouw

Lucius zei

Shit man, het advies om je haar blond te verven is al genoemd!


Maar, mooi om te horen dat je je vermaakt :p

Anoniem zei

Yo!

Goed te lezen dat alles lekker gaat. Heb je al gezellige Japanse vrienden gemaakt daar, of ben je vooral met het International Student Network van Nagasaki?

Ik ben ondertussen al bijna een Class A Surgeon in Hope hospital;)

laterrr

Koen

Unknown zei

leuk om weer van je te horen, je stukjes zijn altijd zo fijn om te lezen :)

stort je goed in het International Student leven, er bestaat niks beters!

*hugs*

Anoniem zei

Hallo Berry, wat goed om iets van je te horen. Zelfs Nonkel in het verre Muenchen heeft via de (web)tam-tam van je blog gehoord en kon het niet laten te reageren. Ik heb inmiddels al je blogs gelezen en bij elk nieuw bericht dacht ik dat je meer en meer je draai begint te vinden, ondanks dat je Nederland mist. Ik geloof dat er een nieuw literair talent is geboren, nu nog de passende (japanse comics!!!) plaatjes erbij. Gruesse: Nonkel

Cheeky Monkey zei

Maarten my dear!
Stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers op je, hoor, het is toch een hele ontdekkingsreis daar.