donderdag 1 november 2007

Before you notice it, it is already gone

Poeh! Schoten de updates er even in.
Afijn, niet dat er de laatste tijd ontzettend veel gebeurt is, maar toch.
Ik heb in ieder geval een ding kunnen concluderen: het weer in Nagasaki is ontzettend wisselvallig. Zo was het vanochtend stervenskoud zodat ik bijna een trui wilde aantrekken, maar na college scheen de zon weer vol en wenste ik dat die trui weer kon uitdoen. Nu was het wat kouder omdat er vanochtend bewolking was. Als er geen bewolking is, dan zijn de ochtenden best te pruimen, vooral omdat je weet dat het alleen nog maar warmer kan worden. Nochtans koelt het s'avonds flink af. Het zal wel niet zó koud zijn, ik gok zelf op een graad of zeventien, achttien, maar we zijn nu wel gewend aan het warme weer dat Japan te bieden heeft, vandaar dat het wat fris aanvoelt. Ik kan me voorstellen dat Nederland smacht om deze temperaturen, vooral in deze tijd van het jaar.
Vorige week vrijdat zijn we met zijn allen naar een Japanse middelbare school geweest, omdat het Internationale Culturen Dag was daar en elke lading Nederlanders die naar Nagasaki komt deze school heeft bezocht. Zodoende, wij ook.
Bij aankomst in de gymzaal was de bedoeling al snel duidelijk van de negen stoelen die voor een massa Japanse kinderen stonden. Alsof we beroemdheden waren die kwamen praten over onze nieuwe film werden we neergezet en werd de ceremonie in gang gezet, waarbij we ons moesten voorstellen(in het Japans, wat blijkbaar niet de bedoeling was, maar dat later) waarna we vragen(in het Engels) moesten beantwoordden(ook in het Engels). Na deze poeha werden we in groepen ingedeeld om vervolgens naar een klaslokaal te gaan waar we verschillende bezigheden te doen kregen, waaronder het maken van Japanse slippers, Origami, Calligrafie(waarbij de kinderen verstelt waren omdat ik mijn naam al in Kanji kon schrijven~) en een spelletje dat leek op "anne-maria koekoek".
Daarna heb ik met de jongens van de klas gelunched en daarna gevoetbalt buiten, waarbij ik zelfs een punt gescoord heb(woo-hoo). Na het sporten was er een sluitingsceremonie, waarbij de leerlingen een koor vormden en ons toezongen. Dat was ronduit prachtig om al die kinderen als een eenheid te zien samenwerken en zo'n prachtige klanken te produceren. Om in de stemming te blijven hebben we daarna met zijn allen "I just called to say I love you" gezongen. Ook kregen we verschillende giften van de leerlingen om ons de bedanken voor onze komst. Kortom, het was een leuke dag.
Gisteren zijn we op bezoek geweest bij een van onze tutors en hebben we een echt Japans huis van binnen kunnen zien. Raar genoeg heeft het interieur een mengeling van spullen uit de jaren zeventig, tachtig en negentig, zodat het een vreemde mengelmoes creeert. Hoewel de kamers beslist open en ruim zijn, doet het allemaal toch wat druk aan. Overal staan spullen op elkaar, naast elkaar en in elk bakje ligt wel wat. Niet echt mijn stijl.
Afgelopen maandag heb ik een meegedaan met Karate, samen met Jonathan en Andries en ik kan je vertellen dat het nogal een afstraffing was voor mijn lichaam, aangezien ik al hoeveel jaren al niet heb gesport, naast het dagelijkse fietsen dan. Hoewel het leuk was, zijn de inschrijfkosten eenentwintig duizen yen, omdat je een karate-pak nodig hebt voor deze sport. Dat is mij iets te duur, dus ga ik nu maar eens kijken wat de basketbalclub doet.

Cheers!

8 opmerkingen:

Cheeky Monkey zei

Je moet wel even de omrekencurrency er nog steeds bij zetten want ik ben te lui om op te zoeken :P

En het middelbareschoolbezoek klinkt fantastique!

Lucius zei

Als aapjes tentoongesteld? ^___^

Nahh. Misschien ben ik gewoon benieuwd naar hoe zo iets moetz ijn ;)

Hans zei

Ha Maarten. Leuk verhaal weer! Tja, je kunt je natuurlijk ook aan de 'moeder van alle sporten': atletiek gaan wijden. Koop es een paar 'asics', die hebben ze vast wel in Japan. We kunnen niet wachten om de Japanse atmosfeer te proeven!

Anoniem zei

En Nonkel wil alleen maar melden dat jij ook weer Nonkel bent geworden. Op 2 november is onze zoon Dominic geboren. 53 cm, 3400 gram. Moeder en zoon en natuurlijk Nonkel en Yannick maken het goed en zijn apetrots. Blijf aub schrijven zoals je doet. Het is heel leuk om te lezen. Sport: Maarten en sport, dat is bijna hetzelfde als vloeken in de kerk. Hou je haaks, schoene Gruesse aus Bayern. Nonkel.

Anoniem zei

Hee Maarten, het blijft leuk om je beleveniseen te lezen. We volgen je op de voet. Hier ook alles naar wens. Pien op de brugklas en Thijs in de 4e. Thijs heeft onlangs maatschappelijke stage gehad in groep 1/2/3 van de basisschool. Zal hem vragen zijn belevenissen eens te vertellen.
Groeten uit Geleen van Nicole Jan Thijs en Paulien

Juhani zei

Bijna een trui, ik ben in shock! Jij aap.
Het schoolbezoek klinkt echt te briljant voor woorden zo cheesy!

Koen Stolk zei

Klinkt weer leuk allemaal!
Naar het schijnt zijn ze in Japan nogal dol op baseball, dus misschien moet je dat nog eens proberen. Hardlopen kan altijd nog, als je oud wordt en je het bij alle andere sporten niet meer bij kan houden:)
doeiiii

Marlies zei

Gezellige blog Maarten. Zo laat je ons ook meegenieten van het japanse leven. Een hele belevenis dat schoolbezoek. Ik kan je karate als sport echt aanraden, maar kan me voorstellen dat je japanse Yen maar 1 keer kan uitgeven.